Byznysoví vítězové a poražení roku 2020: On-line svět válcuje kamenné obchody

Přechod z kamenných obchodů do on-line světa se v roce 2020 zásadně urychlil.

Přechod z kamenných obchodů do on-line světa se v roce 2020 zásadně urychlil. Zdroj: Profimedia.cz

Růstový mejdan let minulých skončil, koronavirová pandemie zcela nekompromisně přenastavila postavení celých ekonomických sektorů na trhu. Zatímco si on-line služby užívají „klondajk“ nečekaného rozsahu, kamenné obchody se většinou dobelhaly na pokraj svých sil. Kdo jsou tři vítězové a tři poražení turbulentního roku 2020?

Vítěz: E-shopy

Internetovým obchodům se v Česku velmi dařilo už před krizí, je jich zde nejvíce na obyvatele v celé Evropě, celkem asi čtyřicet tisíc. Pandemie ale už tak slibný růst e-commerce prudce nakopla. I největší obchody jako Alza.cz či Mall.cz evidovaly meziroční růst tržeb v řádu desítek procent, v některých měsících se blížily teměř dvojnásobnému obratu oproti loňsku.

Silně rostli také prodejci potravin Rohlík.cz nebo Košík.cz – oba by měli obrat meziročně zdvojnásobit. Rekordních tržeb, téměř tři čtvrtě miliardy, dosáhla rovněž služba Dáme jídlo, jež rozváží obědy či večeře partnerských restaurací.

Přečtěte si také: rozhovor se šéfem Rohlíku; o tempu, jakým Alza prodávala před Vánoci; nebo o tom, jak se Dáme jídlo projedlo ze ztráty na nulu.

Vítěz: Home office

Exodus z kanceláří nebyl nikdy tak silný jako letos. 92 procent velkých firem mělo v listopadu alespoň jednoho pracovníka na home office, pro menší společnosti pracoval z domova každý třetí zaměstnanec. Vyplynulo to z nedávného průzkumu Hospodářské komory.

K přesunu z pracoviště domů koneckonců vyzvala zaměstnavatele i sama vláda. Trend s sebou však nese řadu rizik jako například splývání pracovního a osobního života. Jak z home office čerpat výhody a vyhnout se nástrahám?

Nachytřete se, jak správně komunikovat on-line; přečtěte si rozhovor s šéfodborářem Středulou o právu zaměstnanců na „odpojení se“; nevynechejte report ze světa realit, jak developeři kancelářských realit mění strategii.

Vítěz: Zájemci o hypotéky

Dlouho nebyly půjčky na bydlení tak laciné jako letos, za což zájemci o hypotéky „vděčí“ právě pandemii. Kdo získal hypotéku letos, může se prohlásit za vítěze mezi zadluženými. V listopadu klesl průměrný úrok už osmý měsíc v řadě, a to na 1,98 procenta. Naposledy byla cena za úvěr takto nízká začátkem roku 2017. Krize nekrize, zájem o hypotéky je velmi vysoký. Téměř jistě padne rekord z roku 2016, kdy se prodaly hypotéky za téměř 226 miliard korun. Za letošních prvních jedenáct měsíců banky poskytly hypotéky za 224,5 miliardy korun, vyplynulo z údajů Fincentrum Hypoindexu.

Přečtěte si také o dalším možném vývoji cen hypoték.

Poražený: Dopravci

Zavřené hranice letos dovedly dopravce všeho druhu k obřím ztrátám. Nejvíce trpí letecká doprava, především v segmentu dálkových linek. Krize také významně urychlila odklon od využívání velkých letadel jako Airbus A380 nebo Boeing 747. Odborníci rovněž očekávají růst cen letenek na dálkových linkách v řádu několika desítek procent. Vysoké ztráty ale sčítají i železniční, autobusoví nebo námořní dopravci.

Jak chce nový šéf provést České dráhy krizí? Jak si počíná jejich soukromý konkurent RegioJet? Nebo jak krize dopadá na největší české letiště? Připomeňte si rozhovory se šéfy velkých českých dopravců.

Poražený: Cestovní ruch

Jedenácté září 2001, arabské jaro, finanční krize. Žádná z těchto pohrom pro cestovní ruch neměla ani zdaleka tak devastující dopad na toto odvětví jako koronavirová pandemie. Problém minulých let – přemíra turismu – je ten tam. Byznys závislý na penězích turistů naopak trpí strmým propadem poptávky prakticky na dno. Řada cestovek pozastavila nebo ukončila činnost, jiné sčítají ztráty – v případě těch největších v řádu desítek milionů.

Řada hoteliérů v Česku i v zahraničí tak raději ani neotevřela, jiní nabízejí dříve hotelové pokoje k pronájmu. Část restaurací využívá spolupráce se službami, jako je Dáme jídlo, jež pokrmy rozváží. Tato cesta jim ale krátí výdělky vzhledem k poplatkům, které za rozvoz platí.

Přečtěte si rozhovory se šéfy velkých cestovek Exim tours a Blue Style; Měly restaurace otevírat? Odpovídá šéfkuchař Jan Punčochář; A že zdravá firma vyjde i bez rezerv, tvrdí hoteliér Lukáš Pytloun.

Kultura a sport

Prázdná hlediště paralyzovala jak divadla či kina, tak fotbalové nebo hokejové stadiony. Obě odvětví utrpěla zásadní ztráty na tržbách ze vstupenek. Čím dál častěji se mohou diváci setkat s on-line vysíláním především u kulturních představení, na rychlý restart to ale bohužel nevypadá. Řada umělců si proto musí přivydělávat jinou cestou, dokud se diváci do hlediště nebudou moci vrátit. Zástupci sportu hovoří o devastujícím dopadu zákazů, které v některých případech znemožnily i týmový trénink.