Evidence na Úřadu práce v roce 2025: Jak dlouho máte nárok na podporu?
Když člověk náhle přijde o zaměstnání, dostává se do stresové situace. Aby náraz nebyl tak razantní, stát může poskytnout po omezenou dobu finanční pomoc ve formě podpory v nezaměstnanosti. I tato finanční pomoc má ale svá pravidla, která určují, kdo má na tuto podporu nárok a jak dlouho ji může pobírat. Jaké podmínky musíte splnit? A jak se změnily lhůty pro vyplácení podpory?
V tomto článku se podíváme na aktuální informace o evidenci na úřadu práce a poradíme vám, jak co nejlépe využít dostupnou pomoc. Konkrétně odpovíme na následující dotazy:
- Jak rychle se jít evidovat na úřad práce?
- Je třeba jít na úřad práce osobně?
- Jaké dokumenty jsou potřeba pro evidenci na úřadu práce?
- Kolik je maximální doba evidence na úřadu práce?
- Jaké jsou podmínky podpory v nezaměstnanosti?
- Jak dlouho trvá podpora v nezaměstnanosti?
- Jak a z čeho se počítá podpora v nezaměstnanosti?
- Kdy se podpora vyplácí a kdy chodí na účet?
Jak rychle se jít evidovat na Úřad práce?
Na začátek je potřeba si definovat, že v případě ztráty zaměstnání nejdete na úřad práce podat žádost „jen” o podporu v nezaměstnanosti. Vždy žádáte prioritně o zprostředkování zaměstnání. Tuto žádost je potřeba podat nejpozději do tří pracovních dnů.
Jestliže vám tedy pracovní poměr skončil například 31. března, musíte se na úřadu práce zaevidovat mezi 1. a 3. dubnem. Toto rozmezí se prodlužuje, pokud do dnů zasahují víkendy nebo státní svátky.
V případě pozdější evidence musíte sami zaplatit zdravotní pojištění, protože stát ho neproplácí zpětně. Dále hrozí, že ztratíte nárok na podporu v nezaměstnanosti, nebo se vám zkrátí. Nárok na dávky vzniká až od data registrace, nikoli zpětně.
Sociální pojištění se nehradí. Jen po dobu v evidenci uchazečů o zaměstnání se za určitých podmínek započítává náhradní doba pojištění. Účast na důchodovém pojištění tedy plnit budete.
Je třeba jít na uřad práce osobně?
Jednou z novinek letošního roku je, že v případě žádosti o zprostředkování zaměstnání už nemusíte osobně na úřad práce, ale lze se přihlásit online prostřednictvím aplikace Jenda. Přihlášení do Jendy probíhá přes Identitu občana, například eObčankou či bankovní identitou.
Samozřejmě stále můžete jít na úřad práce osobně, nebo můžete poslat žádost poštou, případně prostřednictvím datové schránky nebo e-mailem, kde žádost musí být podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.
Nadále však platí, že ani online nebude možné žádat o zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání dříve než po ukončení pracovního poměru.
Jaké dokumenty jsou potřeba pro evidenci na Úřadu práce?
Pro zařazení do evidence na Úřadu práce potřebujete předložit několik dokumentů a formulářů:
- Občanský průkaz
- Potvrzení o ukončení zaměstnání (zápočtový list)
- Potvrzení o průměrném výdělku od posledního zaměstnavatele
- Potvrzení o ukončené náhradní době (např. návrat z mateřské dovolené, péče o osobu závislou, pobírání invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně)
- Doklad o nejvyšším dosaženém vzdělání
- Doklad o výkonu jiné výdělečné činnosti,
- U osoby samostatně výdělečně činné potvrzení o době trvání účasti na důchodovém pojištění a o vyměřovacím základu
Všechny podklady kromě průkazu totožnosti můžete dodat i později. Nezbytné údaje pro posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti, v případě, že je nebudete dokládat sami, úřad práce zjistí od České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ).
Kolik je maximální doba evidence na Úřadu práce?
Maximální doba evidence na Úřadu práce není časově omezená. I když už nesplňujete podmínky pro pobírání podpory v nezaměstnanosti, můžete být v evidenci i dlouhodobě. Po vyčerpání podpory si vás může Úřad práce držet v evidenci dál, jen zkrátka nebudete dostávat finanční podporu v nezaměstnanosti. Zároveň vám úřad bude pomáhat nadále hledat práci a bude za vás platit zdravotní pojištění.
Nárok a podmínky podpory v nezaměstnanosti
Nárok na podporu v nezaměstnanosti vzniká v případě, že žadatel v posledních dvou letech měl důchodové pojištění. Mohl ho za něj odvádět zaměstnavatel, nebo si ho platil sám jako osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ).
Do rozhodného období se započítávají i náhradní doby, což je třeba období, kdy člověk pobírá invalidní důchod pro invaliditu 3. stupně, osobně pečuje o dítě do čtyř let věku nebo o osobu závislou.
Naopak nárok na podporu v nezaměstnanosti nemají například lidé pobírající starobní důchod nebo dávky nemocenského pojištění, šest měsíců před zařazením do evidence uchazečů dostali výpověď za hrubé porušení povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k vykonávané práci, lidé mající povolený přivýdělek nebo zkrátka někdo, kdo nemůže být uchazečem o zaměstnání, protože třeba má příjem z členství v představenstvu nebo pobírá odměnu za funkci jednatele a podobně.
Jak dlouho trvá podpora v nezaměstnanosti?
Délka podpory v nezaměstnanosti je závislá na věku uchazeče dosaženého ke dni podání žádosti o podporu v nezaměstnanosti:
- do 50 let - maximálně 5 měsíců
- 50 až 55 let - maximálně 8 měsíců
- nad 55 let - maximálně 11 měsíců
Podpora v nezaměstnanosti se vyplácí od data, kdy na ni vznikl nárok. Novinkou od loňského roku je také to, že se neodsouvá výplata podpory v nezaměstnanosti po dobu, za kterou zaměstnavatel vyplatil odcházejícímu zaměstnanci odstupné, odbytné nebo odchodné. Je tedy možné, že i vedle odstupného bude žadatel rovnou dostávat podporu v nezaměstnanosti.
Jak a z čeho se počítá podpora v nezaměstnanosti?
Výše podpory v nezaměstnanosti se liší podle toho, jestli byl žadatel zaměstnanec, nebo je osoba samostatně výdělečně činná. Podívejme se proto na jednotlivé případy zvlášť.
Výpočet podpory v nezaměstnanosti u zaměstnance
Výše podpory v nezaměstnanosti pro zaměstnance se počítá z průměrného měsíčního výdělku za předchozí kalendářní čtvrtletí v posledním zaměstnání a v čase postupně klesá následovně:
- 65 % první dva měsíce podpůrčí doby,
- 50 % další dva měsíce,
- 45 % průměrného měsíčního čistého výdělku z posledního zaměstnání po zbývající dobu.
Pokud žadatel ukončil zaměstnání sám, nebo dohodou se zaměstnavatelem, činí procentní sazba podpory v nezaměstnanosti po celou podpůrčí dobu 45 procent průměrného měsíčního čistého výdělku nebo vyměřovacího základu.
Maximální částka podpory v nezaměstnanosti pro rok 2025 je 26 163 korun, což představuje 58 procent měsíční průměrné mzdy v České republice za první až třetí čtvrtletí předchozího roku.
Po skončení období pro vyplácení podpory v nezaměstnanosti se přechází v případě nenalezení práce na dávku ve výši životního minima jednotlivce, která nyní činí 4 860 korun. I pro tuto sumu je ale potřeba něco udělat. Jestliže Úřad práce nazná, že není člověk dostatečně aktivní, dostane jen existenční minimum ve výši 3 130 korun.
Výpočet podpory v nezaměstnanosti u OSVČ
Výše podpory v nezaměstnanosti pro OSVČ vychází z posledního vyměřovacího základu na důchodového pojištění v rozhodném období přepočteného na jeden kalendářní měsíc. Je potřeba si ale uvědomit, že jestliže OSVČ zažádá o podporu v nezaměstnanosti, musí zcela ukončit nebo alespoň přerušit svou živnost.
Výsledná částka bývá obecně nižší než u zaměstnanců, protože řada živnostníků si platí pojistné minimum, což zasahuje do finálního výpočtu. Procenta z vyměřovacího základu už jsou pak stejná jako u zaměstnanců, tedy:
- 65 % první dva měsíce podpůrčí doby,
- 50 % další dva měsíce,
- 45 % průměrného měsíčního čistého výdělku z posledního zaměstnání po zbývající dobu.
Stejně jako u zaměstnanců může být maximální částka podpory v nezaměstnanosti pro rok 2025 ve výši 26 163 korun.
Kdy se podpora vyplácí a kdy chodí na účet?
Termín výplaty podpory v nezaměstnanosti se může lišit podle kraje a konkrétního úřadu práce. Roli také hraje to, jak dlouho potrvá bankovní převod. Nejčastěji ale výplata probíhá mezi 10. a 20. dnem v měsíci.
Je dobré také vědět, že výplata podpory v nezaměstnanosti se vyplácí měsíc zpětně vzhledem k datu, ke kterému vznikl nárok na podporu. Jestliže tak například vznikl nárok na podporu 10. dubna, první výplata přijde až po uplynutí celého měsíce, tedy až někdy od 10. května dál.
Úřad práce standardně vyplácí podporu na bankovní účet nebo prostřednictvím poštovní poukázky. Pokud vám v druhém měsíci podpora stále nedorazila, kontaktujte úřad práce. Mohlo dojít k administrativní chybě.
VIDEO: Na německých platech trvám. S Ficem je složitá domluva, uvedl premiér Fiala v pořadu FLOW
